Tarih : 21.09.2018 - 12:28

Fikri Türkel, Gaming Kralığını ve espor pazarını yazdı

Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de dijital oyun pazarı hızla büyüyor. Araştırmacı - gazeteci Fikri Türkel, dünyada devasa bir boyuta ulaşan bu pazarın bugününü ve yarınını yazdı.

Fikri Türkel, Gaming Kralığını ve espor pazarını yazdı
Muhtemel ki bu yazıyı okuyanların çoğu benim gibi espor hakkında sığ bir bilgiye sahiptir.Evet, çoğu evde bilgisayar ve cep telefonuyla dijital oyunlar oynanıyor. Mahalledeki internet kafelere takılan pek çok genç de var. Ama bahsettiğimiz espor, bambaşka boyutlarda ve kendi ekosistemini oluşturmaya hızla evriliyor.Olaya seyirci kalamayız yani uzak durmamalıyız.Çünkü bu bir vakıa ve daha önemlisi bir iş modeli.
Profesyonel oyuncuları, takımları, menajerleri ve pazarlamacıları var. Dahası yeni bir reklam mecrası…Espor yorumlarına girmeden önce, onu da çevreleyen yeni bir krallıktan bahsetmek istiyorum: Gaming Krallığı…Marketing Türkiye Yayın Yönetmeni Günseli Özen, “Espor hakkında etkinlik yapıyoruz, beklerim” deyince, hemen programımı ona göre düzenledim.Konuyu, bu alanda Türkiye’deki en yetkin ve deneyimli Zula Games’in kurucu ve yönetici genç arkadaşlar anlatacaktı. Zula Espor’u tanımanız gerekiyor. Resmi tanımla anlatayım.
Zula, MadByte Games tarafından geliştirilen, Lokum Games tarafından dağıtılan, Türk yapımı dijital bir oyundur. Oyun Türkiye’den sonra ilk defa Brezilya’da da 2016 yılından beri yayınlanmaktadır. Brezilya’dan Türkiye’deki turnuvalara espor takımları bu oyun sayesinde geliyor.
Oyunun yapımına 2013 yılında başlanılmış. Türk dizileri yurtdışında ilgi görünce, bu dizilerin içeriği doğrultusunda bir oyun konsepti kurgulanmış. Yani, vatansever asker ve istihbaratçılardan oluşan Zula ve paralı askerlerden oluşan Gladyo adında 2 düşman oluşumun yer aldığı oyunda farklı hikâyelere sahip toplam 16 ayrı karakter bulunuyor. Zula’da oldukça geniş bir mühimmat seçeneğinin içerisine Mehmetçik ve Kırıkkale gibi yerli silahların görselleri de yerleştirilmiş. Oyundaki haritalar ve karakterler, Türkiye havası yaşatıyor.Oyunun VR versiyonu için halen Almanya’da bir ekip çalışma yürütülüyor. Oyun pazarını VR yanı sıra yapay zeka da önemli derecede etki oluşturması bekleniyor.
Nedir bu Gaming Krallığı?
Üreticilerin iştahını kabartan Türkiye oyun pazarı 600 milyon dolar seviyesinde büyüklüğe sahip. Her ay aktif olarak oyun oynayan kişilerin sayısı 30 milyon. Yani Türkiye nüfusunun neredeyse yarısı oyun oynuyor. Her yıl yaklaşık yüzde 7 oranında büyüme kaydeden Türkiye oyun pazarının 2020’de 2 milyar dolarlık hacme ulaşması bekleniyor.
 
2017 yılında 121.7 milyar dolar büyüklüğe sahip olan dünya oyun pazarının, 70 milyar dolarını mobil oyunlar oluşturuyor. 2021 yılı oyun pazarının 180 milyar doları geçmesi bekleniyor.
Çinli Tencent şirketi, geçen yıl 12.7 milyar dolarlık cirosu ve 2.5 milyar dolar kar etmesiyle dünyanın bu alandaki en güçlü şirketi durumunda. Bu yıl 21. 9 milyar dolar ciro bekleniyor ve 500 milyar dolar şirket değerine ulaşan devlerden biri kabul ediliyor. 21.9 milyar dolarlık ciro, Türkiye’nin en büyük 6 sanayi kuruluşunun cirosundan büyük bir rakamı ifade ediyor.
Mobil piyasasının pastadaki payının büyük olması akıllı telefon kullanımının, mobil oyunlardaki kalitenin ve çeşitliliğin artmasından, tabletlerin popülerliğini kaybetmesinden, telefonun her yere taşınabilen bir cihaz olmasından kaynaklanıyor. Ancak PC oyunları da popülerliğini korumaya devam ediyor.Oyun pazarının yüzde 52’sini Asya Pasifik bölgesi oluşturuyor. Ve gelişme bundan böyle bu bölgede artması bekleniyor. Sadece Çin’deki oyun pazarının büyüklüğünün bu yıl 38 milyar doları geçmesi bekleniyor.
 
Oyun pazarının içinde espor alanının farklı özellikleri var ve bütün kesimleri etkilemeye devam ediyor. Önce ekonomik büyüklüğüne bakalım:İki yıl önce 493 milyon dolar olan küresel espor gelirleri, bu yıl 900 milyon doları aşması bekleniyor. Aynı dönem içinde 121 milyon olan küresel taraftar sayısı da 165 milyon taraftar sayısına ulaşması tahmin ediliyor. Türkiye’de espor taraftar sayısı şimdilik 4 milyon kişiden oluşuyor. Yani dijital oyun pazarındaki 50 oyuncuya karşılık, esporda 4 kişi bulunuyor.Çin ve Güney Kore oyun pazarındaki ağırlığını, espor alanında daha da arttırarak yüzde 56’lık bir pay alıyor. Amerika’nın payını da kenara koyarsak, dünyanın geri kalanı sadece yüzde 6 pay alıyor espor pastasından.Önemli olan espor sektörünün oluşturduğu ekosistemim. Oyun pazardaki amatör oyunculara karşılık, espor oyuncuları profesyonel ve yarı profesyonel olabiliyor. Resmî takımlar kurulabiliyor veya GS, Fenerbahçe’nin yaptığı gibi bilinen kulüpler veya yeni girişimciler sıfırdan espor takımları oluşturabiliyor.Profesyonelliği seçen sporcular katı bir disiplin altında, günde 10 saat çalışma yapıyorlar ve Gaming House denilen takım evlerinde kalıyorlar. Bir yıl aynı evi paylaşabilecek irade ve uyuma sahip olacak bir profesyonelliğe sahip olacak kaç sporcu bulunabilir ki.Türkiye şartlarında bir takım 200 bin lira ile 2 milyon lira arasında yıllık bir bütçe ile yönetiliyor.Profesyonel oyuncular 3 bin liradan başlayan maaş ve prim veya gelir paylaşımı kazanımlar elde edebiliyor.Popüler veya bu alanla özdeşleşen markalar, sponsorluk, reklam ve benzeri desteklerle sektöre yatırım yapmaya başladı.

 

Bunun etrafında federasyon, resmi kurumlar, yayıncılar, platformlar, turnuvalar bulunuyor. Türkiye’de 50 bin civarında espor taraftarı ve 5 bin espor oyuncusu bulunuyor. Bunun sadece 200’ü profesyonel sporcudan oluşuyor.

Zula Espor, yıl sonunda 2 bin 500 metrekare espor kulüp merkezi açacağını açıkladı. Marketing Türkiye de yılbaşından sonra bu merkezde, Espor Zirvesi yapacağını duyurdu.Amerika başta olmak üzere, bu alanda yoğun bahisler de oynanıyor. Şimdilik bizden uzakta olan bahis sektörü de muhtemel ki potansiyelin oluşmasını bekliyor. Dikkat etmek gerekiyor ve düzenleme yapılması lazım.Commodore bile oynayamamış bizim nesil için bu işler afaki gelebilir. Sosyal bir vakıa ve etrafımızda izlerini görüyoruz ve etkileniyoruz.Karşı durmaktansa, gelişmelere ve fırsatlara göre pozisyon almamız gerekiyor.

 

    Yorum Ekle

    Ad soyad

    Ceynak